Nu inleds nomineringsperioden till utmärkelsen ”Årets truck”, Ifoy Award 2017. Årets nya truckmodeller är inbjudna att delta. Dessutom finns klasser för systemlösningar, truckkomponenter samt autotruckar och skyttelsystem.
Nomineringsperioden till Årets truck är 1 september – 18 november. Under den tiden är webbportalen www.ifoy.org öppen för anmälningar. ”Årets truck” är en internationell utmärkelse, tyngdpunkten har hittills legat på europeiska produkter och lösningar. Senaste året tog dock kinesiska BYD och amerikanska Crown hem utmärkelsen i två av klasserna. Juryn, som består av omkring 25 fackpressjournalister inom logistik, har nyligen också breddats med medlemmar från bland annat USA och Brasilien.
Nytt för i år är klassen Årets special, ”Special of the year” som delas ut till en komponent eller teknisk lösning som innebär en signifikant förbättring av ekonomi, miljöbelastning eller förarens arbetssituation. Inte bara produkter tävlar. En särskild klass är avsedd för systemlösningar, ”Intralogics Solution”. Den är öppen för för framgångsrika lagerlösningar som finns installerade hos kund. Klassen för autotruckar, ”AGV and shuttles” har breddats och omfattar nu också skyttellösningar.
Truckarna och lösningarna som nomineras till Årets truck kommer att genom gå noggranna granskningar och tester. Teknikforskare från bland annat Fraunhoferinstitutet granskar och utvärderar de nominerade truckarna och systemen. Juryn gör sedan sin genomgång under testveckan i München i mars. Ett av de kriterier som väger tyngst när vinnarna utses är innovationshöjd. Vinnarna presenteras på en stor galatillställning under mässan Transport Logistics i München i maj 2017.
Från Transportnytt medverkar två personer i juryarbetet. Testredaktör Theo Egberts som leder de tekniska testerna har en nyckelroll i juryarbetet. Han deltar utan rösträtt. Chefredaktör Mats Udikas är medlem i juryn. Juryarbetet leds av Anita Würmser.
De åtta klasserna i Årets truck är:
• Motviktstruckar, upp till 3,5 ton
• Motviktstruckar, över 3,5 ton
• Specialfordon, bland annat containerhanterare, påhängstruckar, truckar över 8 ton.
• Höglyftande lagertruckar, över 6 meters lyfthöjd
• Lagertruckar, upp till 6 meters lyfthöjd
• Autotruckar och skyttlar, förarlösa transportlösningar
• Systemlösningar, framgångsrika installationer hos kunder
• Årets special, komponenter och delsystem som ger signifikanta förbättringar av ekonomi, miljöbelastning och arbetssituation.