Göteborgsföretaget Flexqube har fått en order på 150 materialvagnar för interna transporter till motortillverkaren Cummins Motors fabrik i Mexico. Det är Flexqubes största enskilda order i Nordamerika hittills.
Cummins har lagt en order på nio olika vagnstyper som ska användas för transporter av cylinderblock, vevaxlar, kamaxlar och andra motorkomponenter i fabriken i San Luis Potosi. Beställningen är värd drygt 2 miljoner kronor.
Enligt Flexqubes vd Anders Fogelberg kommer vagnarna att förbättra materialflödet i fabriken och dessutom reducera trafiken med gaffeltruckar. Vagnarna konstrueras på Flexqube i Göteborg, men monteras på företagets anläggning i Georgia i USA.
Flexqube har utvecklat ett system med modulära byggblock där de olika vagntyperna kundanpassas i samarbete mellan beställare och Flexcubes konstruktörer. Anpassningen sker i webbmöten med hjälp av en särskilt utvecklad programvara.
Det är vagnar som främst används i montering, de kan ingå i materialfasader och kallas ibland för kit-vagnar eller kanban-vagnar.
Flexqubes största kunder i Nordamerika idag är Dräxlmaier och Autoliv som vardera har omkring 250 vagnar vardera av företagets vagnar. Scania är ytterligare en stor kund med närmare 750 vagnar. Flexqube startade 2011 och har levererat omkring 10 000 vagnar sedan dess, uppskattar Anders Fogelberg.
Mats Udikas