
Cooptåget byter från Helsingborg till Malmö Kombiterminal i mitten på december. Godspendeln går varje dygn till Coops stora lager i Bro i norra Storstockholm med främst lastbilstrailrar.
– Bytet innebär ökad kostnadseffektivitet och minskad miljöpåverkan, säger transportchef Peter Rosendahl i Coops affärsområde Logistik.
I mitten på december kommer Cooptåget att börja gå från Malmö Kombiterminal till Bro norr om Stockholm. Det innebär att volymerna i Malmö Kombiterminal kommer att öka betydligt från nuvarande cirka 50 000 enheter om året. Mer än 90 procent är trailrar. Hittills har Cooptåget haft Helsingborg som startpunkt.
Bytet till Malmö sker av flera skäl säger transportchef Peter Rosendahl:
– Vi spar kilometer och kan ta volymer norrut från kontinenten på tåget istället för lastbil. Dessutom får vi ökad tillgänglighet eftersom Malmö Kombiterminal ligger vid stambanan.
Malmö Kombiterminal har nyligen invigt sin nya omlastningsterminalen, eller crossdockterminal. Den är på totalt 7500 kvadratmedet och är försedd med 46 portar. Enligt ägaren Jernhusen är det en av Sveriges modernaste anläggningar för citydistribution. Enligt Thomas Jörme, vice vd i Mertz Transport som driver Malmö Kombiterminal så spelar den nya crossdockterminalen en viktig roll för att dra nya kunder till terminalen, bland annat då Coop.
Omlastningsterminalen kommer att användas för omlastning av pall och partigods som i första hand kommer från kontinenten, på spår, på färja och med vägtransporter. Efter omlastningen går godset vidare på Mertz Transports inrikesnät. Såväl Danmark som Norge ingår i nätet påpekar Thomas Jörme.
Mertz Transport har omkring 120 bilar och samarbetar med ett 20-tal åkerier runt om i landet.
Mats Udikas