Coop smider planer på ett högautomatiserat lager i Eskilstuna logistikpark i Kjula som skulle kunna ersätta Coops terminal i Upplands-Bro och den i Västerås. Något beslut är inte fattat men det nya kan vara i drift 2024.
Coops fryslager i Enköping påverkas däremot inte. Investeringsbeslutet är dock inte fattat ännu, men står på KF:s och Coop Sveriges styrelsers dagordningar för starten av nästa år.
Coop i Sverige har de senaste åren ställt om nästan samtliga 650 butiker till formaten Stora Coop och Coop. I somras tillkom genom köp konkurrenten Nettos drygt 160 butiker. Tyngdpunkten i butiksnätet har dessutom ändrats i och med köpet av Netto som uteslutande finns i södra Sverige.
Det nya lagret i Eskilstuna är tänkt att främst ta hand om varuförsörjningen till butikerna, men även till de så kallade ”dark stores” som i dag plockar och levererar order till Coops e-handelskunder. På sikt skulle lagret även kunna hantera online-beställningar.
Coop-tåget har körts från södra Sverige till Mälardalen sedan 2009 och svarar för ungefär 35 procent av alla Coops varutransporter. Eskilstuna logistikpark har järnvägsspår ända fram vilket möjliggör kombiterminal.
Det befintliga lagret i Upplands Bro omfattar 130 000 kvadratmeter och har omkring 600 anställda. Där hanteras torra varor, medan lagret i Västerås har 260 anställda som på 32 000 kvadratmeter hanterar färskvaror.
– Vi håller på att utreda förutsättningarna för ett helautomatiserat lager i Eskilstuna, berättar Tobias Rydergren, presschef på Coop, för Eskilstuna Kuriren.
– Den stora skillnaden med ett automatiserat lager är att det framförallt kommer att bli högre än dagens lager. Det är inte självklart att ytan blir större, men volymen kommer ju att bli det eftersom det ska rymma två terminaler och att vi också planerar för att Coop ska växa som företag.