Den invigdes högtidligt i juni, men redan efter en avgång har det tyska rederiet lagt trafiken på is i väntan på bättre förutsättningar.
I juni startade tyska Reederei Deymann trafik med Emelie Deymann mellan Nynäshamn och Västerås, och blev därmed först i Sverige med reguljära containertransporter i insjötrafik. Rederiets plan var att det 110 meter långa containerfartyget skulle trafikera de två hamnarna med två avgångar i veckan.
Men det blev bara en avgång mellan Norviks hamn i Nynäshamn och Västerås för Emelie Deymann. Reederei Deymann har lagt trafiken på is och fartyget är tillbaka i trafik i Tyskland igen.
– Dels hamnade vi fel i tiden med starten. Det drog ut på tiden och hamnade mitt i den svenska semestern. Men det största problemet är den internationella containersituationen, säger Lars Rexius, marknads- och logistikansvarig på Barge Transport Sweden AB (BTSA) i en intervju med Sjöfartstidningen. BTSA:s affärsidé är att hjälpa till att etablera inlandssjöfart i Sverige.
Reederei Deymann har dock som mål att så fort som möjligt återuppta containertrafiken mellan Norviks och Västerås hamnar redan innan årsskiftet.
LÄS ÄVEN: Ny containerlinje i Mälaren