Är du van vid att speditören sätter priset efter containerns vikt och vad det är i den? Med dagens överkapacitet och pressade fraktpriser hos oceanrederierna är det många som struntar i finliret och bara tar betalt per container.
– Nu får du inte frågan ”vad är det i lådan”, utan ”snälla, får vi frakta den”, säger Patrik Berglund, chef för det norska marknadsanalysföretaget Xeneta.
Under 2015 sjösattes 208 nya containerfartyg, med sammanlagd kapacitet på hela 1,67 miljoner teu, konstaterar hans företag enligt ett pressmeddelande. Tillsammans med kraftigt vikande efterfrågan har det givit överkapacitet på 8 procent hos transportörerna.
Den 19 april kostade frakten av en 40-fotscontainer från Shanghai till Rotterdam på ett kort kontrakt i genomsnitt 595 dollar, motsvarande cirka 4800 kronor, enligt Xenetas statistik.
Vanligtvis har transporterna prissatts beroende på vikt, typ av last och höjden på containern, och förhandlingen med speditören eller rederiet om påslagen har kunnat vara en plågsam upplevelse för avsändaren, enligt Patrik Berglund.
– Men nu, så länge containern inte har övervikt eller är fylld med farligt gods så skjuts de diskussionerna åt sidan, säger han och lägger till att rederierna ibland till och med ser mellan fingrarna med tilläggen för överviktiga containrar.
Enligt Patrik Berglund sparar varuägare pengar idag ifall de kan shoppa efter tillfälliga fraktkontrakt jämfört med om de går på långa avtal.
– Så såg det inte ut för 18 månader sedan.