Det legendariska truckfabrikatet Clark har åter fått en svensk representant efter några års frånvaro på marknaden, i och med att Källhage Truck utsågs till generalagent förra året.
Källhage Truck i Göteborg har blivit generalagent för Clark och återintroducerar nu märket i Sverige efter att det varit borta från landet under några år. Företaget har hunnit leverera ett tiotal nya truckar under det första året, säger Anette Olausson, delägare för Källhage Truck.
Dominerande verksamhet i Källhage är uthyrning och service av truckar samt försäljning av begagnat. Men Anette Olausson understryker att det är viktigt att även kunna erbjuda nya truckar. Källhage Truck har också tagit över reservdelsförsäljningen. Det finns fortfarande en hyfsat stor flotta av äldre Clark-truckar ute i industrin.
Källhage har fem anställda, omkring 12 miljoner i omsättning, omkring 100 hyrtruckar och täcker främst Västsverige. Företaget har ännu inte hunnit bygga upp något återförsäljarnät i landet, så än så länge är man ensam med Clark i landet.
Entreprenören och grundaren Magnus Källhage sålde sitt företag och lämnade branschen föra året. De nya ägarna Anette Olausson och verkstadschefen Donald Jangklint som tog över har varit anställda i företaget sedan starten för drygt femton år sedan.
Clark hör till de klassiska fabrikaten inom materialhantering. Det ursprungligen amerikanska företaget tillverkade dragtruckar redan under 1910-talet. Företaget kom med föregångaren till gaffeltrucken i slutet av 1930-talet. I Sverige har bland annat BT representerat Clark.
Idag ägs Clark av den koreanska familjen Young An. Huvudfabriken ligger i Sydkorea, men man har omfattande tillverkning i bland annat Mexico.
Truckarna för den europeiska marknaden färdigställs i företagets anläggning i Mülheim i Tyskland. I början av februari flyttade företaget in i sitt nya huvudkontor, reservdelslager och verkstad för anpassning av nya truckar i Duisburg, 15 km väster om Mülheim. I Mülheim planerar man också att börja montera elektriska truckar.