Strålfors kommer att etablera ett nytt lager på 25 000 kvadratmeter i Ljungby åt e-varuhuset Cdon.com, som har valt att lägga de flesta av sina varor hos det Postnordägda logistikföretaget. Cdon.com hoppas minska sitt antal lager väsentligt från dagens elva.
– Cdon.com har gått från att sälja skivor mot att bli ett fullsortimentsvaruhus, och ju oftare kunden blandar varutyper i korgen desto mer komplexa blir varuflödena. Det är naturligt att det finns kostnader att spara på att samla dem, säger Fredrik Bengtsson, pressansvarig för e-handelskoncernen Cdon, där nätvaruhuset Cdon.com är en av många verksamheter.
Ett antal av Cdon-koncernens företag driver sin logistik i egen regi, men hos Cdon.com är den utlagd på externa utförare. Några boklager finns i nordiska grannländer men de flesta av lagren ligger i Sverige, huvudsakligen uppdelade efter vilka varutyper de hanterar.
– Strålfors är en av de 11 enheterna redan idag och det har fungerat bra. Det är väldigt stor komplexitet i att föra samman alla produkttyper till ett lager men de har presenterat en lösning som fyller de behov vi har nu och framöver, säger Cdons Fredrik Bengtsson.
Företaget bedömer att dess lagerflyttar kommer att kosta 10–15 miljoner kronor att genomföra, men att de löpande logistikkostnaderna minskas väsentligt.
Strålfors vd Per Samuelson berättar att Cdon.com kommer att vara ensam kund i den nya anläggningen, som byggs från grunden för att stå klar nästa år. För andra kunder bedriver Strålfors i småländska Ljungby redan ”fulfillment”, det vill säga lagerhantering och leveranser, på 40 000 kvadratmeter. Och vid sidan av den har företaget på orten även 70 000 kvadratmeter för bland annat tryck och korthantering.
För ett sortiment med stor andel böcker och skivor skulle man kunna tänka sig att automatiserad plockning vore intressant, för att pressa den viktiga plockkostnaden. Men Per Samuelson betonar att lösningen till en början framför allt måste vara flexibel.
– Inom e-handel kan ju nästan ingen säga hur det kommer att se ut om tre år, säger Per Samuelson och framhåller att exempelvis balansen mellan olika produktgrupper kan svänga snabbt.
– Vi kommer att börja med automatisering i bland annat paketeringen. Men vi kommer att vara försiktiga i början för vi behöver lära oss flödena och inte binda upp oss i det läget.
Alexander Kristofersson