
Carl Lumsden, ny logistikchef hos snabbväxande e-handlaren Bygghemma, överväger helgleveranser som ett sätt att göra företaget mer flexibelt gentemot kunderna, rapporterar Järn Bygg Färg.
Carl Lumsden har nätt och jämnt hunnit gå över från Media Markt till e-handelskedjan Bygghemma. Ändå avslöjar han redan nu för Transportnytts förlagssystertidning Järn Bygg Färg, som bevakar hans nya bransch, att han sneglar på förutsättningarna för helgleveranser hem.
– Att veta när på dygnet leveransen kommer, i kombination med att man kan få den på helg eller kväll, och erbjudas vissa tjänster som hjälp till med inbärningen, kommer att bli än viktigare i framtiden – speciellt med tanke på våra produkter, säger Carl Lumsden till Järn Bygg Färg i en videointervju.
Det webbaserade byggvaruhuset Bygghemma har genom snabb tillväxt redan nått över 1 miljard kronor i årsomsättning. Det kan ställas i relation till branschens svenska omsättning som är cirka 40 miljarder kronor, men Bygghemmas omsättning är spridd på flera nordiska länder, framhåller vd Mikael Olander i videointervjun.
Grunden i Bygghemmas logistik är direktleveranser från leverantörerna till slutkunden. För att ändå kunna erbjuda en del av fördelarna med ett spritt butiksnät, bland annat vad gäller virke, samarbetar Bygghemma med den mer traditionella byggvaruhuskedjan XL Bygg.
Den svenska transportmarknadens utbud av av helgleveranser är magert om man jämför med exempelvis Storbritanniens, närmare bestämt nästan obefintligt. Hos stora transportörer såsom Postnord har det hittills inte varit uppenbart att privatpersoners efterfrågan på helgleveranser skulle vara så stor att intäktsökningen skulle kunna bära omfattande helgbemanning.
Alexander Kristofersson