Plockas det minst en miljon varor om året i hyllorna på din arbetsplats? Då hör ni till målnischen för nederländska Distrisort, som genom att ställa ut på Logistik och transport försökte närma sig den nordiska marknaden.
Effektivisering av varuplocket på lager där e-handelsdelen växer – det är ett av huvudområdena för Distrisort, som nu vill nå även Nordens verkliga storplockare. En installation har gjorts hos boklogistikföretaget Förlagssystem, i Falun. Distrisort agerar som systemintegratör med utgångspunkt från produktportföljen hos utrustningstillverkaren Eurosort, som Distrisort tidigare delade koncern med.
Vid mässan Logistik och transport, i Göteborg i slutet av maj, visade företaget upp en förenklad version av ett av företagets sorteringsband. Varje varufack i bandet kan dela sig på mitten likt en fallucka, och släppa ned sin vara i en plastlåda för rätt destination.
Det handlar inte om paketsortering, utan steget före, där enskilda varor plockats för att sammanställas per beställning. Eftersom bandet sorterar varorna behöver plockaren inte hämta dessa ordervis, utan kan gå efter exempelvis fem svarta T-tröjor i storlek large om det är så många som har beställts totalt de senaste timmarna. Väl vid bandet skannar operatören streckkoden och lägger ned exemplaren ett och ett i tomma fack. Optik känner av var de hamnar, och de kan sedan släppas över respektive låda för varje beställning, längs andra sidan av den avlånga karusellen.
Ju längre raden av utgående lådor är, desto effektivare kan plockningen bli i princip, eftersom fler ordrar kan samlas till omgångar innan plockaren går och hämtar alla T-tröjor på listan. För spanska modeföretaget Inditex, känt inte minst för Zara, har Distrisort byggt en anläggning där utsorteringsbandet uppges vara cirka 300 meter långt. ”Batch sorting”, det vill säga satsvis sortering, är termen för principen, här baserad på ett löpande band. Tekniken är ett alternativ till andra metoder att höja plockeffektiviteten, exempelvis ljus- och röstbaserad plockning.
Bandet kan också byggas med andra typer av luckor än den som delar sig på mitten. Beroende på godset kan facket lutas så att varan glider av, eller så kan en skrapa putta av varan. Den sistnämnda lösningen är mer flexibel vad gäller varornas format, men falluckan ger den arbets- eller utrymmessparande fördelen att varorna redan från början hamnar staplade på varandra.
Till Distrisorts kunder hör även modekedjor som brittiska French Connection och spanska Amichi, bägge med plockkapaciteten 7 200 enheter per timme.