Still gör en rejäl satsning för att förbättra sitt fotfäste på marknaden för lager- och plocktruckar. Företaget har introducerat den nya OPX-serien tillverkad på Stillfabriken i Italien. Programmet består av hela nio standardmodeller för plock på den lägsta nivån.
Ergonomi och plockeffektivitet har stått i fokus under utvecklingen av den nya trucken säger man på Still. Serien OPX är efterföljare till Stills orderplocktruckar i CX-serien. Inom några veckor startar serieproduktionen i Still fabrik i Luzzara i norra Italien. Truckarna i pilotserien har testats hos de första kunderna. En av dem är den italienska lågpriskedjan Eurospin, där de används i distributionscentralerna.
Stills försäljningschef Thomas A Fischer understryker att OPX är en helt ny produkt, inte en ansiktslyftning av CX. Till raden av nyheter hör ökad körhastighet till 14 km/tim som tillval, pneumatiskt dämpat golv och längre serviceintervall. Litiumjonbatterier finns naturligtvis också med i paletten av tillval. Dragtrucken LTX 50 lanseras samtidigt.
Tydligaste skillnaden jämfört med föregångaren är att OPX fått en ratt med inbyggda reglage för bland annat stativfunktionerna. Lösningen kallas ”Easy Drive”. OPX med tillvalet förarlyft kan höja och sänka plattformen under körning, vilket gör plockningen effektivare.
Dock är det få eller inga funktioner som OPX-serien är helt ensam om. Plocktrucken är trots allt en mogen och beprövad lösning.
Under nästa år kommer OPX också med automationspaketet Igo Neo som idag finns till CX-versionen. Läs mer här och i testen i Transportnytt 5-2017.
Styrkan hos OPX-serien är inte i första hand att den har unika prestanda och funktioner utan att den finns i så många varianter. Vid introduktionen finns trucken i nio basmodeller med olika kapaciteter, med och utan gaffellyft, dubbla gafflar och så vidare.
En rad tillval finns till basmodellerna vilket gör att antalet varianter blir mycket stort. Truckarna lämnar tillverkningslinjen i Luzzara enligt beställarnas specifikationer. Om- och tillbyggnad behöver därför inte ske i verkstäder på de lokala marknaderna.
Storsäljaren bland de nya truckarna blir OPX 20. Det är en klassisk plocktruck med plats för två pallar efter varandra och som lyfter 2000 kg. Den finns även för 2500 kg och i plusvarianter med en hastighet på 14 km/tim.
Marknaden för lager- och plocktruckar är idag främst en arena för tillverkare som Jungheinrich och Toyota. På Still är man väl medveten om sin position som utmanare:
– Vi är inte störst, därför måste vi ha bästa plocktruckarna, var det återkommande mantrat från Stillgänget i Luzzara.
Mats Udikas