En ny organisation, Truckutbildningsrådet, TUR, kan hjälpa till att minska truckolyckorna och möta problemen med de oseriösa förarutbildningarna. Det menar Andreas Maier, vd för MA-system Utbildning, och Lars Brofjord, avgående utbildningschef på Toyota. De båda presenterade sina tankar på MA-seminariet i Lund nyligen.
Idén med Truckutbildningsrådet är att bilda en branschorganisation för alla truckinstruktörer, oavsett om de arbetar internt inom företag eller som fristående utbildare. Totalt finns omkring 1300 aktiva truckinstruktörer i landet.
Antalet truckolyckor har konstant hållit sig 700-800 olyckor om året, trots kampanjer och en ny utbildningsplan. Något nytt behövs för att få ner antalet truckolyckor menade Lars Brofjord och Andreas Maier på MA-seminariet.
Samtidigt finns det ett stort missnöje hos de etablerade truckinstruktörerna att de tvingas konkurrera med undermåliga ”lördagskurser” och ”wienerbrödsutbildningar”. Den diskussionen utlöstes av det inte längre finns några timtider angivna i utbildningsplanen. Se till exempel truckinstruktören Lars Jonssons krönika ”Kräv auktorisation av truckutbildare” som nyligen publicerades i Transportnytt.
På MA-seminariet 14-15 maj, som samlade ett 80-tal aktiva truckförarinstruktörer, ledde Andreas Maier och Lars Brofjord en diskussion om ett kommande Truckutbildningsråd. Än så länge finns inte något konkret förslag att ta ställning till. Men Maier och Brofjord tänker sig att:
• Medlemmarna i TUR ska svara för en egenkontroll för att hålla uppe utbildningskvaliteten. Men de ska också vara öppna för besök från funktionärer från organiskationen.
• Medlemskapet i TUR ska vara en kvalitetsstämpel, som hjälper beställarna hitta seriösa aktörer i utbudet av utbildare. Medlemmarna förbinder sig att hålla god kvalitet på sina utbildningar och är beredda att ta emot besök från organisationen.
• Kostnaden för att vara medlem i TUR bör hållas låg. En årsavgift på 1600-1700 kronor nämndes som exempel.
• TUR blir helt fristående från företag och andra organisationer. Organisationen kommer inte att vara en del av branschorganisationen Maskinleverantörerna.
En annan sak är att företag och organisationer, som exempelvis Toyota Material Handling och MA-system Utbildning, kan stödja TUR under starten. Lars Brofjord som nått pensionsåldern och avgår som utbildningschef på Toyota Material Handling inom kort, säger att han därefter är villig att hjälpa till med TUR på något sätt.
Förslaget mottogs väl av MA-seminariets deltagare. Några kritiska röster hördes inte och Andreas Maier och Lars Brofjord uppmuntrades att fortsätta sitt arbete.
– Det är väl en jättebra idé, kommenterade Maria Themptander truckansvarig på TYA- Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och en av deltagarna på MA-seminariet. Men det är huvudmännen i TYA som ska ta ställning till förslaget tillade hon. Det är arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna i transportbranschen.
TYA har idag ett nätverk med omkring 450 instruktörer som ger truckutbildningar och är således en viktig aktör på området.