Efter att bulkfartyget Almirante Storni tagit sig till Göteborgs hamn pågår nu ett parallellt arbete med att dels släcka branden i lasten, dels lossa skadat gods. Ännu är branden inte släckt.
Det liberiaflaggade bulkfartyget Almirante Storni var på väg med trävaror från Stora Enso och Setra till Alexandria i Egypten när en brand av okänd anledning utbröt i lasten sent på lördagskvällen den 4 december. Fartyget befann sig då i höjd med Vinga i Göteborgs skärgård.
Trots en omfattande insats lyckades man inte släcka branden till havs, varför man i lördags den 11 december lät fartyget under omfattande övervakning för egen maskin ta sig in till Göteborgs hamn.
Omfattande arbete
Sedan dess pågår ett omfattande arbete med att lossa lasten för att bättre komma åt att släcka det glödande virket.
Det skadade godset lastas från fartyget till öppna containrar på kajen. Dessa körs i skytteltrafik på lastbil till Stena Recyclings närliggande återvinningscentral. Oskadat gods ställs på kajen och lastas därifrån till pråmar intill kajen.
– Vi ger Räddningstjänsten och bärgningsbolaget alla förutsättningar som efterfrågas för att de ska kunna genomföra sitt arbete enligt plan. Samtidigt har hamnen kunnat fortsätta operera utan några nämnvärda störningar varken på den nautiska sidan, i terminalerna eller på väg- eller järnvägssidan, säger Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn, i ett pressmeddelande.
Vattenbegjuts ovanifrån
Medan lossningen pågår vattenbegjuter Räddningstjänsten lasten ovanifrån med hjälp av vattenkanon från kajen för att vattnet ska kunna komma ner mellan trävirket, där det ger mest effekt. Resurser finns på plats utifall några nya behov uppstår i arbetet.
Det är i nuläget oklart hur länge släckningsinsatsen kommer att pågå.
Kustbevakningen ska ersättas
Almirante Storni ägs av tyska rederiet NCS, och det blir nu en fråga mellan rederiet och dess försäkringsbolag hur ersättningen för Kustbevakningens omfattande räddningsinsats kommer att regleras.
– När insatsen är avslutad så får vi börja lägga ett stort arbete på att säkerställa att vi kan lägga ersättningsanspråk gentemot skadevållaren, i det här fallet försäkringsbolag och ägare, säger Kustbevakningens räddningsledare Fredrik Tyrén till Göteborgs-Posten.