Enligt Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien finns det många fördelar med vätgasdrift för tunga fordon. Men politiskt stöd krävs för att det ska bli verklighet.
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), som består av 1 300 ledamöter från näringsliv, akademi och förvaltning, har analyserat möjligheterna att använda vätgas i fordon som drivs av bränsleceller.
Bäst anses förutsättningarna för vätgasdrift vara för tunga lastbilar i fjärrtrafik. Enligt IVA är nämligen fördelen med vätgasfordon jämfört med batteridrivna fordon att de väger mindre och kan lasta mer eftersom batterierna är stora och tunga. En annan fördel är att det går fortare att tanka vätgas jämfört med att ladda batterier.
Det skulle därmed vara värt för en del åkerier att betala mer för bränslecellsfordon än för batteridrivna — förutsatt att det bidrar till högre intäkter som täcker merkostnaden.
50 procent dyrare
IVA:s analys visar nämligen att vätgas kan få svårt att konkurrera med batteridrift. Kostnaden år 2030 för vätgasfordon bedöms bli cirka 50 procent högre per fordonskilometer jämfört med batteridrift. Orsak? Det går åt cirka 2,5 gånger mer el.
För att vätgas ska kunna bli ett konkurrenskraftigt alternativ för tunga transporter krävs därför stöd och politiska initiativ.
– Om vi ska uppnå målen att minska utsläppen från fordonsindustrin behöver regering och riksdag snarast undanröja den osäkerhet som finns kring vätgas. Det vore illa om en långsam hantering av styrmedelsfrågorna skulle förhindra eller försena ett utnyttjande av potentialen för att minska utsläppen, kommenterar Per Kågeson, IVA-ledamot och ordförande i arbetsgruppen som tagit fram rapporten om vätgasdrift.
Föreslår åtgärder
IVA föreslår några konkreta åtgärder för möjliggöra omställningen från dieseldrivna fordon till mer hållbara alternativ som vätgasdrift. Bland annat anser man att staten och EU måste stödja utbyggnaden av infrastrukturer för snabbladdning av batterier och tankställen för vätgas. För att olika tekniker ska kunna utvecklas parallellt föreslår man att el-skatten sänks till EU:s lägsta tillåtna, vilket innebär cirka 1 öre.
Man föreslår också att en kilometerskatt på tunga fordon införs som är kraftigt reducerad för nollemissionsfordon.
Här kan du ladda ned hela rapporten från IVA.