Modenäthandlaren Boozt fick ta emot årets logistikpris från Postnord. Företaget får priset bland annat för sin offensiva satsning på robotisering och it-lösningar.
Det är sextonde gången som Postnord Logistics Award delas ut. Det går till det företag eller den organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen under året.
– Det är en klapp på axeln för hela vårt logistikteam att få ta emot det här priset. Det stärker också samarbetet Med våra partners Catena och Autostore, sa Jesper Brøndum, teknisk direktö som är en av grundarna till Boozt. Han tog emot priset tillsammans med Tobias Sjölin som är projektchef.
– Helhetspaketet som Boozt står för, med sin höga tillväxt som har sin grund i god kundservice, är ett viktigt skäl till att Boozt får priset, sa juryns ordförande professor Mats Abrahamsson efter prisutdelningen.
Han pekar också på att Boozts egna anställda själva är inne i systemen för it och automation och är nitiska när de gäller detaljerna. Det gör att de kan behålla flexibiliteten, trots hög automationsgrad.
Övriga nominerade företag till logistikpriset var:
- modejätten Zalando med bas i Tyskland som nu öppnar åtta satellitanläggningar varav en i Brunna utanför Stockholm,
- den digitala plattformen Loop Rocks för byggsektorn för återanvändning av konstruktionsmaterial som fyllmassor och sten,
- emballagespecialisten Packsize som tillverkar en maskin som gör skräddarsydda leveransförpackningar.
Mats Udikas