Motsvarande omkring 14 000 heltidsanställda arbetade inom lager och logistik via bemanningsföretag i Sverige förra året. Siffran växer stadigt, och allt oftare lägger varuägande företag ut hela lagerdriften på entreprenad fast med varorna kvar i det egna huset. I nr 5-2016 tittar Transportnytt närmare på fenomenet.
På sex år har bemanningsföretagens omsättning inom området lager och logistik mer än fördubblats, och 2015 nådde den 4,6 miljarder kronor. Allt fler av bemanningsköparna anlitar extern personal även för hela driften och organisationen av lagerverksamheten, i vad som kallas entreprenad.
– Den vanligaste drivkraften hos kunderna är nog att de känner att de står och stampar i sin lagerverksamhet – att det borde kunna hända något mer, säger Anna Palmerius, chef för den entreprenadverksamhet som Norrköpingsbaserade bemanningsföretaget Pema People erbjuder.
Särklassigt störst är ändå sedvanlig uthyrning av personal som arbetar under lagerägarens arbetsledning. Att utjämna arbetsbelastningen när det är mycket att göra, och att funka som rekryteringspool är främsta uppgifterna för bemanningsföretagen som anlitas vid VVS-grossisten Dahls centrallager i Kallhäll, berättar produktionschefen Mikael Hansson. Personalomsättningen är större bland de bemanningsanställda, men Mikael Hansson framhåller att det inte alls handlar om att komma och gå.
– Det rör sig inte om vilka personer som helst utan de måste först skolas för våra funktioner, säger han.
– Vi tar inte in några om vi inte ser att vi har behov av dem i minst sex månader.
Transportnytt 5-2016 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.