Nya infrastruktursatsningar kan man räkna med från regeringens sida i höst. Det kunde man uttolka av statssekreteraren Carl von der Eschs framträdande på mässan Logistik och transport på tisdagen. Men omvälvande förändringar lär det inte bli tal om.
Carl von der Esch klev in som ersättare för sin chef, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som bundits upp i prinsessdop. Några dagar efter framträdandet fick Carl von der Esch ett nytt uppdrag i regeringen, nu som statssekreterare på försvarsdepartementet. Se ”Von der Esch till försvarsdepartementet”.
Till hösten släpper regeringen denna mandatperiods infrastrukturproposition, som i praktiken blir något av ett tillägg till den från 2008, enligt statssekreteraren.
– Vi får se vad resultatet blir i propositionen, men det känns som om det här är frågor på tapeten inom regeringskansliet, sa Carl von der Esch, som lade vikt vid att infrastruktursatsningar ofta framhålls som lämpliga stimulansåtgärder för dagens konjunkturläge.
– Det är ju inte så att riksdagen diskuterar vilka nedskärningar som skulle vara aktuella. Debatten går ju snarare åt andra hållet, så vi är hoppfulla.
Han gav inga hintar om vilka delområden som skulle kunna stå i fokus för satsningar, men bland frågor som känns aktuella i allmänhet nämnde han citylogistik.
Även om regeringen har en vision om en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen så var Carl von der Esch tydlig med utgångspunkten att transportsystemet överlag ser ut som det gör, och kan väntas göra det länge framöver.
– Vi har behov av att återställa kapacitet inom det befintliga systemet, sa han bland annat.
En fråga som Carl von der Esch fick var om han såg behov av kraftigare statlig styrning för att svara mot de för industrin så viktiga rikstransporterna. Här har han själv uppfattat efterfrågan på särskilt väl fungerande ”stråk” genom landet, men såg en utmaning i beslutsprocessen.
– Regionernas röster gör sig väldigt starkt hörda, bland annat i riksdagen. Den här diskussionen var uppe kring hamnarna för några år sedan, och det rev upp mycket damm. ’Gärna färre hamnar, men ta inte bort vår.’