Automation ligger i tiden, menar Jakob Dannemark, vd på autotrucktillverkaren AGVE. Han hade med sig företagets storsäljare med det diskreta namnet A4 till Logimat i Stuttgart. På två år har företaget sålt omkring 40-50 autotruckar av modellen som utnyttjar en truckplattform från Actil.
Intresset för autotruckar i industrin ökar, anser Jakob Dannemark. Skälen är två säger han:
– Dels handlar det naturligtvis om att det finns ett reellt behov av att minska kostnaderna för produktionen.
– Men det är också så att tekniken har blivit allmänt accepterad. Självkörande bilar håller på att bli verklighet. Och då är det inte heller så konstigt med autotruckar längre.
AGVE introducerade sin autotruck A4 på marknaden tillsammans med trucktillverkaren Actil under 2014. Nu har man levererat omkring 40-50 enheter främst till olika tillverkande företag.
Actil med varumärket Abeko ställer inte själva ut på Logimat, men vd Ingemar Lorin kommer förbi för att resonera med Jakob Dannemark om det kommande halvårets beställningar från AGVE.
På AGVE:s kundlista finns bland annat optikföretaget Konica Minolta och ventilationsföretaget Systemair och flaskgiganten Ardagh Group. Autotrucken A4 är i sig själv en mångsidig plattform. Kapaciteten är 0,5 – 2 ton, beroende på utförande. Den kan lyfta pallar upp till drygt 6 meter och finns både som motviktstruck, med stödben och som bredspårig truck. Även navigationsmetod kan anpassas efter kundens behov, det är exempelvis med induktiv slinga eller lasernavigering.
Jakob Dannemark tog över AGVE tillsammans med en kompanjon för snart fyra år sedan. Företagsgruppen har nu dotterbolag i Tyskland, Holland, England och USA och går nu med vinst och beräknas omsätta närmare 85 miljoner under 2016.
Mats Udikas