Rederierna förbereder sig för att fartygen snart åter seglar fullbokade, rapporterar konsultföretaget Sea-Intelligence. Göteborgs containerhamn har hittills inte haft några inställda avgångar.
Tillverkningsindustrin i Kina är nu till omkring 80 procent tillbaka på nivån före nyårsfirandet, uppger flera källor, bland andra Norman Global Logistics. Även lastbilstransporterna inom de värst drabbade regionerna verkar ha kommit igång igen.
Nyhetsbrevet Loadstar refererar till uppgifter från rederiet OOCL och frakttjänsten Freightos som båda menar att situationen tagit definitiva steg på väg mot ett normalt läge.
Shanghai Containerized Freight Index publicerade denna vecka uppgifter om att
fartygens nyttjandegrad nu ligger på 75 – 80 procent till Europa och runt 70 procent för seglingar till USA.
Sea-Intelligence uppskattar att rederierna sedan det kinesiska nyåret 25 januari minskat containerkapaciteten med nästan hälften på dessa båda handelsrutter, omkring 1,9 miljoner teu. Merparten av de inställda seglingarna annonserades under veckorna sju och åtta, medan läget förbättrades under veckorna nio och tio. Nu är nivån tillbaka på den normala, enligt Sea-Intelligence.
Från APM Terminals i Göteborg rapporteras att direkttrafiken mellan Göteborg och Asien varje vecka gått som vanligt under hela coronakrisen och den är planerad att gå normalt även framöver.
– Just nu har vi den vanliga nedgången på importsidan som en följd av det kinesiska nyåret, säger Magnus Lundberg, Commercial Manager vid APM Terminals i Göteborg. Men det påverkar inte trafiken.
Det har förvisso ställts in ganska många turer till och från Asien, konstaterar han:
– Men, ta i trä, så har trafiken som går just till Göteborg klarat sig väldigt väl. Den trafik som omlastas på kontinenten och går i andra slingor, och inte direkt hit till Göteborg, har varit mer påverkad. Det är kanske den effekten man ser mest av i andra svenska hamnar. Vi påverkas indirekt av detta genom något mindre volymer, men vi har inte några uteblivna seglingar.
Mats Thorén