En stor dalahäst på en mässa i Shanghai 2010 ledde till Kinasuccé för sågverket Bergkvist-Insjön. Varje vardag rullar ett tåg med 25–30 containrar från företaget ut mot Göteborg för vidare transport till Asien. I retur till Insjön kommer Clas Ohlsons importvaror.
– Ganska snabbt har det tagit fart i Kina, berättar Bergkvist-Insjöns logistikchef Jörgen Fernvik för Transportnytt.
Efter positivt gensvar vid världsutställningen i Shanghai för fem år sedan upprättade företaget ett eget säljkontor där, och exporten till Kina är idag nästan lika stor som den till Japan, företagets tidigare dominerande marknad i Asien.
– I Kina används vårt trä mycket för möbler och interiörer. I Japan används det mesta för byggande, säger Jörgen Fernvik.
Totalt fyller Bergkvist-Insjöns Asienexporterade trävaror nu varje år 9 000 teu (enheter motsvarande tjugofotscontainrar). Antalet faktiska containrar är cirka hälften eftersom bara fyrtiofotscontainrar används. I stort sett alla containrar har så kallad high cube-höjd, det vill säga är 2,9 meter höga.
Trafiken utgår från en containerterminal som ägs av Bergkvist-Insjön men drivs av företaget Vänerexpressen. En stor del av containrarna, enligt Jörgen Fernviks uppskattning 4 000–5 000 teu, kommer från Göteborg till Insjön fyllda med asiatiska varor till Clas Ohlsons centrallager. Med tåget från Insjön följer även trähus i byggsats från den japanskägda tillverkaren Tomoku Hus. Enligt Sveaskogs tidning Forum går 1 300 trähus varje år från Tomoku till japanska kunder.
Bergkvist-Insjön producerar varje år omkring 360 000 kubikmeter trävaror. Omkring 85 procent av volymen exporteras, och av det står Asienförsäljningen för en stor andel.
Alexander Kristofersson