E-barometern, som bland annat Posten står bakom, noterar 18-procentig tillväxt för svensk e-handel under årets första nio månader jämfört med ett år tidigare. Det borgar förstås för en rekordjul, men produktkategorin böcker och media gick in i väggen.
Den logistiskt intresserade kan börja med att titta på de absoluta siffrorna: I år väntas Sveriges e-handel, det vill säga värdet av fysiska varor som beställts av privatkunder via nätet, växa till 37,3 miljarder kronor, hela 5,7 miljarder kronor mer än året innan. I kronor räknat har e-handeln aldrig tidigare vuxit så fort. För tio år sedan var inte ens den totala e-handeln så stor som bara den årliga ökningen är nu.
Mätt i procent spås ökningen bli 18 procent i år. I och för sig var tredje kvartalets tillväxt jämförelsevis låg, i procent räknat: 13 procent. Alla de sex produktkategorier som mäts i E-barometern visade lägre tillväxt under juli till september än under årets början.
Ett särskilt utropstecken sätts för kategorin böcker och media, vars försäljning minskade mot motsvarande period året innan – något som inte tidigare noterats för någon produktgrupp inom e-handeln sedan barometerns debut 2011. Nätförsäljningen av böcker och media minskade med 4 procent, vilket i och för sig ska ses i ljuset av att bokbranschen som helhet backade hela 7 procent under perioden. En delförklaring är att kunderna i allt större utsträckning väljer att köpa musik, film och böcker helt digitalt, som filer till datorn via internet. Därmed trillar de utanför E-barometern, som bara räknar med fysiska varor.
Den största enskilda produktgruppen i E-barometerns indelning är hemelektronik, följd av kläder/skor. Störst tillväxt har nu, liksom tidigare, produktgruppen sport/fritid, upp 25 procent för kvartalet mot ett år tidigare. Bara en hårsmån lägre tillväxt har samlingskategorin som kallas övrigt, vilken omsätter mer än någon av de enskilda produktgrupperna. Övrigtkategorin omfattar bland annat leksaker, barnartiklar, kosmetika, byggvaror och livsmedel.
I undersökningen förutstpås en mycket framgångsrik jul för e-handlarna. Främsta skälen för kunder att e-handla sina julklappar är att det är bekvämt och att de slipper trängas i butiker. Såväl kunder som handlare bedömer att kulmen på julhandeln nås i början av december.
E-barometern sammanställs i samarbete mellan Postnord, Svensk distanshandel och HUI Research.