ÅSIKTEN. En ny Öresundsförbindelse som fungerar för både gods- och persontåg behövs till år 2050 — det skriver Hanne Skak Jensen, projektledare för Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn.
Det statliga engagemanget i en ny Öresundsförbindelse har senare år varit ganska modest. En statlig utredning av HH-förbindelsen gjordes 2018-2021, men uppdraget var geografiskt begränsat och godståg inkluderades inte då det inte är möjligt på sträckningen. Med tanke på svensk industri och näringslivs stora behov av konkurrenskraftiga godstågstransporter kan det förundra att godståg inte inkluderas och att man inte utökade utredningen till att inkludera en möjlig förbindelse Landskrona-Köpenhamn.
Det finns mycket kvar att undersöka och utreda. Förbindelser, funktioner, kombinationer, trafikpåverkan, samhällsekonomi, finansiering med mera. Flera statliga utredningar och svar behövs för att få fram ett beslutsunderlag.
Trafikverkets utredning från 2024 om kapacitet och redundans gav nytt liv till arbetet med en ny Öresundsförbindelse eftersom den tydligt beskrev de statliga behoven. En ny Öresundsförbindelse behövs 2050 och måste kunna fungera för både gods- och persontåg. Sveriges regeringen tog innan sommaren ytterligare initiativ genom att ge en särskild utredare, Allan Widman, i uppdrag att förbereda för en ny bilateral dansk-svensk utredning. Det är glädjande att vi har fått möjlighet att komma med synpunkter och inspel till utredarens arbete och dela med oss av många års erfarenheter, kunskap och dialog på både dansk och svensk sida.
Ett starkt, genuint och uthålligt statligt engagemang blir avgörande i tiden som kommer. Också efter november när Allan Widman ska presentera sitt arbete och ett förslag till projektbeskrivning för en gemensam dansk-svensk analys som kan leda till en ny Öresundsförbindelse för gods- och persontåg 2050.
I samband med Öresundsbrons jubileum i sommar antogs en dansk-svensk deklaration. I deklarationen, som är signerad av ländernas statsministrar, framgår det att länderna avser att tillsammans utreda kapacitet och redundans för transport över Öresund 2050 och inriktning för transportsystemet med ambitionen att skapa samsyn. Kanske är detta ett tecken på att det statliga engagemanget ökar? Att det är nu det händer.
Hanne Skak Jensen,
projektledare Europaspåret
