REPORTAGE. I 70 år har Actil Warehouse Trucks i Linköping tillverkat inomhustruckar. För två år sedan köptes bolaget upp av Linde, men Actil är fortfarande ett fristående bolag med egna varumärken.
Actil Warehouse Trucks i Linköping grundades redan 1954 under namnet Kugelverken, då man började tillverka gaffeltruckar under varumärket Abeko. Genom åren har andra produkter kommit och gått, men truckarna har alltid varit kärnan i verksamheten.
Sedan flera decennier tillbaka är verksamheten renodlad till truck och materialhantering och för två år sedan klev Linde Material Handling Sverige in som ägare och bolaget blev då en del av Kion-koncernen.
— Linde och Actil har samarbetat under många år och Actil kompletterar Lindes sortiment på ett bra sätt. Vi kan gå in och ta beställningar och produkter som inte passar Linde, samtidigt som vi som ett litet bolag kan dra nytta av stordriftsfördelar från Kion-koncernen i form av HR och administrativa funktioner, säger Henrik Adolfsson, vd för Actil Warehouse Trucks.
”Har hänt mycket”
Henrik Adolfsson har jobbat inom Linde Material Handling i olika chefsbefattningar sedan 2012 och tillfrågades att leda och utveckla Actils verksamhet efter uppköpet.
— Det har hänt mycket på den här korta tiden, sedan Linde tog över i oktober 2022. Vi är inte samma bolag idag som vi var för ett och ett halvt år sedan. Vi har blivit mer moderna med möjlighet till distansarbete exempelvis som inte funnits innan, förklarar Henrik Adolfsson och tillägger att han själv utnyttjar den möjligheten emellanåt då han veckopendlar mellan Örebro och Linköping.
Actil Warehouse Trucks har sin produktionsanläggning i Flemma Muggebo utanför Vreta Kloster i Östergötland. Här jobbar i dagsläget runt 50 personer och organisationen är idag fulltalig utifrån dagens produktionskapacitet.
Begränsar möjligheterna
— Ett problem som vi ser när vi ska rekrytera är att det inte finns kollektivtrafik från Linköping och hela vägen hit. Det begränsar möjligheterna för dem som inte har körkort eller bil och det kanske får anställningsbara personer att inte söka sig hit av den anledningen, säger Henrik Adolfsson.
Han har påtalat problemet för politikerna i kommunen och hoppas på gehör. Tanken är produktionen ska finnas kvar på nuvarande plats och växa långsiktigt och då behöver organisationen också växa på sikt.
— Just nu har vi även en anläggning i Mantorp där sex av våra anställda arbetar med svetsarbeten. Bland annat bygger vi våra chassin där. När vi tog över verksamheten gjorde man även andra produkter, bland annat till sprinklersystem, men dessa har vi sålt av. Nu gör vi ingenting annat än truckar, säger Henrik Adolfsson.
Fristående bolag
Linde Material Handlings avsikt är att Actil ska finnas kvar som ett fristående bolag med egna varumärken och leverera till flera av de stora tillverkarna som man gjort historiskt under lång tid.
— Både Toyota och Linde Material Handling handlar av Actil och har gjort så under lång tid. Vi levererar även till Still som har samma ägare, Kion Group, som Linde Material Handling, förklarar Henrik Adolfsson.
Om du till exempel köper en Linde E10 eller en Still SXVCB10 kan du vara säker på att den är tillverkad av Actil men har Lindes eller Stills färger och loggor.
— Det är en modell som vi tog fram tillsammans med Linde i ett gemensamt projekt 2017 och som visar på möjligheten för oss att gå in och ta små serier som kan vara svåra för de stora tillverkarna att ta i sina fabriker.
Många specialbeställningar
Actil tillverkar låglyftare, ståstaplare, sittstaplare och plocktruckar men får också många specialbeställningar på truckar som behöver olika slags kundanpassningar.
— Just nu har vi till exempel en maskin med extra långa gafflar under produktion som andra leverantörer har svårt att tillverka på grund av att gafflarna är otympliga och svåra att hantera. Vi har ett annat exempel på en kund som använder våra truckar som motorvändare, för att vända och vrida på motorer som de renoverar, säger Henrik Adolfsson.
Specialanpassningarna står för ungefär en fjärdedel av den totala produktionen. All utveckling av nya modeller och kundanpassningar sker lokalt av Actils egen utvecklingsavdelning på fem personer som alla har olika expertkunskaper inom mekanik, mjukvara och el.
— Numera kan våra utvecklare även ta hjälp av Lindes utvecklingsteam för benchmarking, eller om de kör fast och behöver någon att bolla med. Det är ett nytt samarbete som vi håller på att sätta, men vi kommer absolut att ha kvar vår egen utvecklingsavdelning lokalt. Det är jätteviktigt, menar Henrik Adolfsson och tillägger att man med termen benchmarking syftar på att man ska lära och inspireras av andra och därmed förbättra den egna verksamheten.
Blysyra dominerar
Actil erbjuder modeller både med blysyrabatterier och litiumjon. Fortfarande dominerar efterfrågan på blysyra även om litiumjon kommer allt mer även på trucksidan.
— Vi har kunder som bara vill ha blysyra, och jag tror att båda kommer finnas kvar under överskådlig framtid. Kunderna har olika behov och behöver olika typer av batterier beroende på hur de använder sin maskin. Däremot har det hänt mycket med utvecklingen på batterisidan som gör att våra kunder kan använda produkterna längre mellan laddningarna.
Actils stora marknader finns framförallt i Norden och Europa. Drygt hälften av de tillverkade truckarna går på export och säljs genom återförsäljare. Actils affärsidé är att leverera truckar med hög kvalitet till ett bra pris på utsatt tid.
Stabil orderingång
Just nu jobbar teamet på Actil hårt med att effektivisera för att kunna leverera snabbare.
— Fokus just nu är att få upp produktionsvolymen. Vi behöver få ut fler av de beställda maskinerna och hitta en bra nivå produktionsnivå i förhållande till vår orderbok. Ordermässigt ser det bra ut, vi har en stabil orderingång och har kunnat fortsätta även 2023, säger Henrik Adolfsson.
Nyligen har företaget lanserat nya modeller av både sittstaplare och ståstaplare som nu är i serieproduktion och försäljningen rullar på.
— Vi har fått mycket beröm för ergonomi, robustheten och den mycket låga ljudnivån på våra nya truckar, säger Henrik Adolfsson.
Produktionen pågår dagtid. Sedan Linde tog över för ett och ett halvt år sedan har vissa renoveringar gjorts i lokalerna och personella glapp i produktionen har täppts till för att kunna effektivisera produktionen.
”Premieleverantör”
Enligt Henrik Adolfsson är det framförallt kvaliteten som kännetecknar Actil.
— Vi ser oss som en premiumleverantör med robusta produkter som håller och som kunder använder länge. Vi får reservdelsförfrågningar för maskiner som är över 40 år gamla, säger Henrik Adolfsson.
Vid närmare efterforskning visar det sig att den äldsta maskinen som Actil säljer reservdelar till och som fortfarande är i drift är från 1967.
— Det är inga trucktillverkare som kan mäta sig med oss när det kommer till reservdelsförsäljningen, menar Henrik Adolfsson, som lockades till Actil av utmaningen att få utveckla både bolaget och sig själv.
— Jag har följt dem på håll under mina år på Linde och när jag fick frågan om att bli vd efter uppköpet kändes det som ett självklart val, säger Henrik Adolfsson, vd för Actil Warehouse Trucks.
FAKTA ACTIL WAREHOUSE TRUCKS
Grundat: 1954 (under namnet Kugelverken)
Verksamhet: Utveckling och tillverkning av inomhustruckar
Placering: Flemma Muggebo utanför Vreta Kloster i Linköpings kommun
Antal anställda: ca 50
Omsättning: ca 82,5 MSEK (2022)
Övrigt: Köptes 2022 upp av Linde Material Handling
Text: Ann-Louise Larsson