Alfa Laval har fått sin första order på Pure Sox, företagets system för svavelrening till sjöss med så kallad skrubberteknik. Bolagets vd Lars Renström räknar med fler beställningar under våren, och tror att 1000–2000 fartyg i norra Europa får skrubber inom fem år.
Den första ordern på Alfa Lavals skrubbersystem är på 60 miljoner kronor. I en intervju för Dagens industri uppger Alfa Lavals vd Lars Renström generellt att skrubbersystemen kostar 20–25 miljoner kronor styck. Han ser framför sig en totalmarknad på 1000-2000 system för fartyg i norra Europa under de fem åren som kommer, och bedömer att den kommer att vara som störst 2015 eller 2016.
”Vi diskuterar vår lösning med ett antal stora skeppsredare och har lämnat ett par hundra offerter varav vissa är mer skarpa än andra”, säger Lars Renström till Dagens industri.
Införandet av skrubbrar på fartyg är ett svar på skärpta miljökrav från FN-organet IMO och EU. Kraven på stora investeringar och skrymmande utrustning gör det dock problematiskt på fartyg. Bland annat skogsindustrin har därför ställt sig skeptisk till ett brett införande. För bakgrunden, läs Transportnytts tidigare artiklar ”Sjöfartsverket ska inte ha skrubbrar” och ”Transportrådet: Får vi ett undantag från svavelreglerna?”.
Alfa Laval avstår från att berätta vilket företag som lagt den första ordern, med hänvisning till avtal med kunden. På frågan om vilka de största konkurrenterna är svarar Lars Renström att det finns en handfull aktörer med Wärtsilä i spetsen.