De nordiska åkeriorganisationerna i Sverige, Norge och Danmark vill stoppa utländska åkerier från att utföra tillfälliga inrikestransporter i Norden. Stoppet ska vara tillfälligt och gälla till 1 mars 2013.
De tre åkeriorganisationerna, som är samlade i Nordic Logistics Association, begär nu att regeringarna i de tre länderna tillfälligt ska stoppa utländska åkerier från att utföra tillfälliga inrikestransporter i Norden, så kallade cabotagetransporter.
Fram till i mars 2013 ska regler och kontroller skapas för att säkerställa en konkurrens på rättvisa villkor säger vd Johan Lindström i Sveriges Åkeriföretag. Enligt de tre åkeriorganisationerna hotas en hel yrkeskår att bli utkonkurrerad av lågavlönade chaufförer från södra och östra Europa. Detta på grund av oklara konkurrensregler.
Sveriges Åkeriföretag föreslår att infrastrukturministern ska anmäla till EU-kommissionen att Sverige ska använda artikel 10 i förordningen 1072/2009, för att tillfälligt avskaffa cabotage. Artikel 10 gör det möjligt att införa skyddsåtgärder, om det uppstår allvarliga störningar på den nationella transportmarknaden och ett varaktigt utbudsöverskott i förhållande till efterfrågan, enligt Åkeriföretagarna.
Stoppet för cabotagetrafik ska vara till den 1 mars 2013 då Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen ska presentera en utredning och analys av situationen på den svenska transportmarknaden.
– Vi är oroliga för att det kan vara för sent att vänta till utredningen är klar den 1 mars 2013 för att bibehålla en sund och konkurrenskraftig svensk åkerinäring., säger Johan Lindström. Nordic Logistics Association, NLA, är en gemensam plattform för EU-arbete.
Medlemmar i NLA är Sveriges Åkeriföretag, SÅ, Dansk Transport og Logistik, DTL och Norges Lastebileierforbund, NLF. Sveriges Åkeriföretag är åkerinäringens branschorganisation med cirka 8 000 åkeriföretag och lastbilscentraler som medlemmar. Åkerinäringen omsätter ca 100 miljarder och sysselsätter ca 60 000 personer.