Förarlösa truckar ska integreras med mobila pallställ. Kombinationen mellan AGV:er och pallsystem uppges bli ett av de största i världen.
De autonoma truckarna ska utföra transportuppdrag i den delen av Julas centrallager, beläget i Skara, som består av mobila pallställ och totalt innehåller 190 000 pallplatser.
Lösningen syftar till att effektivisera Julas hantering men uppges också vara viktig del i den fortsatta utvecklingen mot en hållbar logistik.
Projektet har pågått sedan 2019 och Toyota har utfört simulering och omfattande emulering samt fysiska tester både internt och på plats på Jula för att säkra lösningen vad gäller kapacitet och funktion.
En stor utmaning med projektet har varit att integrera truckarna med de mobila pallställagen eftersom AGV:erna måste hantera en omvärld som ständigt rör på sig utan att de tappar sin orientering.
Självkörande truckar är förstås inget nytt och används i många fabriker och lager. Installationen på Julas centrallager uppges dock vara det första AGV-systemet som integreras med ett mobilt pallsystem av den här storleken. Kombinationen blir därför ett av världens största.
Projektet går nu in i en genomförandefas med en förväntad driftstart under senare delen av 2022 för att vara uppe i full drift under 2023.