Ny rapport larmar om ökad trängsel på vägar och järnvägar i Sverige och Danmark till följd av nya Fehmarn Bält-förbindelsen.
Den nya Fehmarn Bält-förbindelsen väntas bli klar 2029, samtidigt som det nyligen rapporterats om förseningar fram till 2032.
Oavsett slutdatum har Fehmarn Bält-förbindelsen potential att utgöra en avgörande förändring för transporter, liksom för att skapa tillväxt och utveckling i bland annat Sverige och Danmark — något som bland annat det politiska samarbetsorganet Greater Copenhagen framhåller.
Enligt Greater Copenhagen finns det dock ett antal kritiska flaskhalsar som kan hämma tillväxten, däribland brister i järnvägsinfrastrukturen — något som kan leda till en ökning av vägtransporterna på de svenska och danska vägarna med 120 procent.
Enligt en ny rapport från Greater Copenhagen och konsultföretaget String består nämnda kritiska flaskhalsar.
Jan Juul Christensen, Managing Director för Greater Copenhagen:
”Rapporten visar, att Sverige och Danmark måste påskynda planerade investeringar och så snabbt som möjligt ta beslut om fler. Vi riskerar att inte bara stå inför en klimat- och trafiksäkerhetsmässig utmaning, men också att missa möjligheten att utnyttja Fehmarn Bält-förbindelsens fulla potential för investeringar, företagsetableringar, tillväxt och utveckling. Sverige och Danmark kommer helt enkelt missa tåget, om vi inte agerar nu.”
Thomas Becker, CEO för String:
”Rapporten talar sitt tydliga språk och visar att vi inte längre står inför ett framtida behov, utan en helt akut uppgift – något som den nuvarande säkerhetssituationen i Europa understryker. Fehmarn Bält-förbindelsen kommer att skapa en ny dynamik för både gods- och passagerartrafik i hela Nordeuropa. Men om infrastrukturen på båda sidor av tunneln inte hänger med riskerar vi att flaskhalsar och bristande kapacitet bromsar denna utveckling och försvagar de vinster som förbindelsen annars kan leverera.”
Rapporten presenterar konkreta rekommendationer till regeringarna, för åtgärder som skulle kunna dämpa problemen. Det handlar bland annat om följande:
– Ta beslut om ny kombiterminal i Ringsted, i enlighet med KKR Sjællands förslag.
– Genomför en bilateral utredning omgående mellan Sverige och Danmark om kapacitet, redundans och tillgänglighet över Öresund. Sverige har tagit första steget och Danmark har ställt sig positiva. Nu är det dags att ta nästa steg – och det är bråttom.
– Ge Trafikverket i uppdrag att utreda anläggningen av en ny och effektiv rangerbangård i Malmö, samt att börja planera för fyrspår Göteborg-Kungsbacka.
– Södra stambanan är Sydsveriges största flaskhals och väntas förbli kritisk under överskådlig tid. Prioritera och påskynda fyrspårsutbyggnaden Lund–Hässleholm och påbörja planeringen av Noden Hässleholm samt Hässleholm-Alvesta.







