Samtidigt ökar utsläppen från transporterna — trots allt fler elfordon.
Svenskarnas handel på nätet fortsätter att öka, det framgår tydligt av Transportföretagens senaste Paketindex. Enligt den senaste rapporten, som tas fram gemensamt av Transportföretagen och HUI, beställde svenska konsumenter över 14,4 miljoner paket från utlandet under årets andra kvartal.
Denna siffra är den högsta som uppmätts under ett enskilt kvartal och innebär att 27 procent av alla e-handelspaket nu har sitt ursprung utanför Sverige.
För fyra år sedan var andelen bara 16 procent.
– Den stora andelen utrikespaket visar på ett fortsatt högt konsumentintresse för produkter på den globala marknaden. Vi såg en tillfällig dipp under fjolårets sista kvartal, men har sedan en tid tillbaka pratat om en Temu och Shein-effekt. Det ser inte ut som politikens höjda tonläge mot de kinesiska lågprissajterna hittills haft någon effekt på svenskarnas intresse för dem, kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef hos Transportföretagen.
Samtidigt lyfter Transportföretagen att växthusgasutsläppen från transporterna ökade kraftigt under förra året — detta trots att andelen lätta lastbilar som är eldrivna eller hybrider har ökat.
Enligt Transportföretagen beror ökningen av utsläppen på främst på den sänkta reduktionsplikten som lett till minskad användning av biodrivmedel i bensinen och dieseln.
– Att utsläppen skulle öka varnade vi för redan när regeringen först sänkte reduktionsplikten så kraftigt. Branschen tar ett stort ansvar, vilket vi ser i att allt fler fordon går på el eller hybrid. Men för att lyckas med transportsektorns omställning krävs riktade politiska insatser för att skynda på elektrifieringen och ställa om till hållbara drivmedel, säger Tina Thorsell.