Höganäs AB hoppas på att kunna halvera sina transporter av metallpulver genom att börja använda 74-tons fordon. Bränsleförbrukningen beräknas minska med 35 procent.
Höganäs AB transporterar åtta containrar med metallpulver från sin fabrik i Höganäs till Västhamnen i Helsingborg fem dagar i veckan. Genom att gå över till 74-tons fordon som tar två containrar åt gången kommer antalet transporter att halveras.
– De första månaderna med den här lastbilen ser vi som en lärotid, säger Johan Walther, logistikchef på Höganäs AB, enligt ett pressmeddelande från företaget.
– Fungerar det bra räknar vi med att sätta in ytterligare ett ekipage så snart som möjligt. Att effektivisera transporterna genom tätorten Höganäs och på väg 111 är mycket viktigt för oss.
Volvo har utvecklat den nya fordonskombinationen tillsammans med Parator Industri i Bollnäs. Ekipaget är 23 meter långt, med nio axlar. Tre av hjulaxlarna är lyftbara vilket minskar bränsleförbruken ytterligare när det kör olastat på återvägen. Bruttovikten är 74 ton och lastvikten 54 ton. GDL Transport AB svarar för transporterna.
Transporter med 74-tons fordon kräver än så länge dispens från Transportstyrelsen. Infrastrukturministern har dock aviserat att ett förslag om att tillåta 74-tonsekipage kan väntas under våren, vilket är efterlängtat av industrin.