Gör som Finland, tillåt högre maxvikter än 60 ton på bilar på 25,25 meter. Kravet kan bli verklighet redan under året. Intensiva diskussioner pågår nu mellan Skogsindustrierna och myndigheterna. I så fall blir förmodligen maxgränsen 74 ton och inte 76 ton som i Finland.
I oktober förra året höjde Finland bruttomaxvikten på lastbilarna från 60 ton till 76 ton. Näringslivsorganisationen Skogsindustrierna vill nu ha ett liknande beslut i Sverige, för att stärka den svenska skogsindustrins konkurrenskraft gentemot vårt östra grannland.
Lastkapaciteten blir högre främst genom att antalet axlar ökar från sju till totalt nio . Längden på fordonen är max 25,25 meter som idag. En motsvarande svensk lösning skulle innebära att en nioaxlig fordonskombination förmodligen skulle få lasta 74 ton, istället för 76 ton som i Finland.
– Mycket talar för en maxvikt på 74 ton i Sverige. Förmodligen går det då enklare att snabbt få till ett beslut. Detta på grund av hur våra svenska regler för max axellaster ser ut, säger Lena Larsson, projektledare för ETT modulsystem för skogen-projektet på Volvo som utvecklat prototypfordon för höga lastkapaciteter i samarbete med Skogsindustrierna.
Transportdirektör Karolina Boholm på Skogsindustrierna säger att det är mindre viktigt om det är 74 ton eller 76 ton som till slut blir tillåten maxlast.
– Den stora vinsten får vi om tyngre lastbilar med normallängd blir tillåtna på vägarna.
– Det är praktiskt genomförbart att införa en sådan regel före valet. I första hand hänger det på hur Transportstyrelsen prioriterar i sitt arbete.
I mitten på januari arrangerades ett rundabordssamtal på näringsdepartementet, där representanter för Skogsindustrierna mötte de inblandade myndigheterna, främst Transportstyrelsen och Trafikverket. Resultatet av det mötet blev att industrin och myndigheterna nu undersöker hur man snabbt kan införa nya regler för höjda maxvikter.
Mats Udikas