Trafiken på Nordostpassagen ökar kraftigt – men främst i en riktning. Viktigaste godsslaget är gas från sibiriska gasfält.
Fraktvolymerna väntas uppgå till 29 miljoner ton för 2019, rapporterar den ryska myndigheten för Norra sjörutten, det vill säga Nordostpassagen.
Det betyder en ökning på mer än 40 procent jämfört med förra året. Den största delen av sjötrafiken består av flytande naturgas, LNG, producerad av det ryska energiföretaget Novateks gasprojekt. Novateks parter i projektet är Frankrikes Total, Kinas CNPC och Silk Road Fund. Yamal LNG väntas producera över 16 miljoner ton naturgas under 2019.
Transittrafiken mellan öst och väst ligger dock kvar på en låg nivå: årets första nio månader skeppades totalt 441 800 ton. Kinesiska rederiet Cosco tar sedan några år lejonparten av trafiken.
Norra sjörutten är en federal rysk infrastruktursatsning som omfattar arktiska isbrytare, satellitkommunikation, räddningstjänst, hamnservice och digitala frakttjänster.
Satsningen har höga mål: årlig fraktvolym ska nå 80 miljoner ton år 2024. Det sa president Vladimir Putin på en konferens i maj 2018, enligt det Norgebaserade nyhetsorganet Independent Barents Observer.
Men samtidigt finns det flera prognoser från olika ryska myndigheter och från transportministeriet som inte är lika djärva, rapporterar Independent Barents Observer.
Enligt samma norska källa har MSC, Hapag-Lloyd och CMA CGM deklarerat att de av miljöhänsyn inte tänker nyttja rutten. I fjol testade Maersk rutten, men sade då att det inte fanns några planer på att följa upp med reguljär trafik.
Rosatom, det statliga ryska kärnkraftsbolaget som har ledningsansvaret för hela satsningen, menar att planerade nya superisbrytare kommer att kunna ändra kartan över de internationella sjörutterna radikalt.
– Den ryska arktiska sjörutten kommer att kunna tävla med Suezkanalen och erbjuda snabba transatlantiska frakter, sade Rosatoms generaldirektör Aleksej Lichatjov i en intervju med Reuters i juli i år.