Smartare containertrafik med extra långa lastbilsekipage. I veckan startade fältprovet av projektet Autofreight och den första lastbilen med två containrar rullar nu på riksväg 40 mellan Borås och Göteborg.
Med en kombination på drygt 32 meter, istället för det normala 25,25 meter, kan två containrar följa med varje lastbil. Det är ett så kallad HCT-ekipage, High Capacity Transport, HCT.
– Syftet är att minska antalet transporter genom att effektivisera flödet av containrar och maximera transporternas kapacitet, säger Sara Thiel, projektledare för Autofreight på Borås Stad i ett pressmeddelande.
Ett unikt inslag i projektet är att det bygger på ett system med daglig samverkan mellan import- och exportföretag i Borås.
– Trafiksystemet har ett öppet bokningssystem, där företagens önskemål möts och görs synliga för varandra. Det finns inget liknande trafiksystem i Sverige som bygger på denna form av samverkan mellan flera företag, utan alla andra HCT-lösningar är med enskilda kunder, fortsätter Sara Thiel.
Borås Stad har byggt upp trafiksystemet tillsammans med Ellos Group, Kerry Logistics, Volvo Bussar, Fristads och Speed Group i Viared, samt i samverkan med Volvo Lastvagnar och GDL Transport.
Två till tre gånger om dagen kommer lastbilen att hämta containrar från APM Terminals i Göteborgs hamn för transport till Borås, samt åter med last i så hög grad som möjligt.
I Borås finns behov av cirka tvåhundra import- och exportcontainrar per vecka.
Chalmers har utrustat lastbilen med ett flertal kameror och sensorer som ska hjälpa till i utvecklingen mot mer autonoma lastbilar. Teknikföretaget Combitech ansvarar för ett transportledningssystem som ger föraren information om bland annat bästa val av färdväg.
Autofreight är ett forsknings- och utvecklingsprojekt med tillstånd för teknisk provning från Transportstyrelsen och finansieras av Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI), som är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin, samt medverkande parter.