
Turkietbaserade Yilport, som driver containerterminaler i Oslos och Gävles hamnar såväl som snart invigda Stockholm Nord, beställer ytterligare två stora kranar till Oslo. Så ska mer svenskt gods kunna gå den vägen mot världshaven, är tanken.
Det handlar om två stora portalkranar från Konecranes, för lyft av containrar mellan fartyg och land – på engelska kallade STS gantry cranes. De har beställts med krav på att gå mycket tyst för att inte störa Oslobor. Med dessa kranars hjälp ska hamnen samtidigt kunna hantera containrar på två fartyg vid samma kaj.
– Det råder en regional trend mot konsolidering av hamnar, och vi siktar på att erbjuda direkta järnvägsförbindelser mellan Oslos hamn och svenska järnvägsnav inom en nära framtid, säger Yilports regionchef Eryn Dinyovszky i ett pressmeddelande.
Kombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg invigs den 24 september. Med kapacitet att hantera 300 000 teu per år ska den underlätta kombinationer av väg- och järnvägstrafik i försörjningen av Mälardalens befolkning. Platsen ligger nära Arlanda, och järnvägsspåret norrut leder tämligen rakt till Östkustens största containerhamn Gävle, vars containerterminal alltså har samma operatör.