När Wasa Line tar sin nya färja M/S Aurora Botnia i trafik i vår så säljs M/S Wasa Express. Och köparen kommer sätta henne i trafik i ett sydligare innanhav.
I vår ersätter rederiet Wasa Line sin färja M/S Wasa Express – som trafikerar linjen Umeå-Vasa – med nya fartyget M/S Aurora Botnia som just nu färdigställs på varvet Rauma Marine Constructions i finska Raumo.
M/S Wasa Express ägare (svensk-finska Kvarken Link) har sålt fartyget till företaget UME Shipping i Förenade Arabemiraten, som när M/S Aurora Botnia tas i trafik kommer att flytta M/S Wasa Express till Röda Havet där hon ska gå i reguljär trafik.
M/S Wasa Express sattes i trafik första gången 1981, då under namnet M/S Travemünde. Innan M/S Wasa Express såldes till Wasa Line gick hon i trafik hos Rederi AB Gotland under namnet M/S Tjelvar.
BILDEN T H: Wasa Liners nya fartyg M/S Aurora Botnia som just nu färdigställs på varv och tas i trafik i vår. Foto: Wasa Line
FAKTA M/S Aurora Botnia
Bränsle: Anpassad för drift på flytande naturgas/biogas
Dimensioner: 150,0 x 26,00 x 6,10 m
GT/ DWT: 24300/ 3500
Maskineri: 4 st Wärtsilä 8V31 dual fuel.
Effekt: 16896 kW
Marschfart: 20 knop
Passagerare: 800
Antal passagerarhytter: 68