Den planerade Mälarpendeln med ett mindre containerfartyg mellan Norvik och Västerås kan vara igång redan till årsskiftet. Det säger Carola Alzén, vd på Mälarhamnar. Wallenius Marine är ny part i samarbetet och kommer att driva trafiken. (Artikeln är uppdaterad)
Mälarhamnar och Stockholms Hamnar inledde sitt samarbete för att öka inlandssjöfarten i våras. Det skedde inför starten av den nya hamnen Norvik strax norr om Nynäshamn. Nu har också Wallenius Marine gått in i samarbetet:
– Vi tror på kraften i partnerskap och att flytta last från land till sjö. Tillsammans kan vi möjliggöra hållbara transporter i Mälardalen, och därför är det här projektet högintressant för oss, säger Göran Söderdahl, kommersiellt ansvarig på Wallenius Marine i en pressmeddelande från företaget.
Han säger att i ett första skede så kommer det förmodligen att handla om att använda konventionella mindre containerfartyg. Fartyget måste klara isförhållandena i Mälaren samt ha en fartresurser på 10-12 knop.
– Till en början tänker vi oss att använda befintliga fartyg, men därefter kan vi titta närmare på nya konstruktioner med biogasdrift samt elektrifiering .
Därmed ingår fyra parter i samarbetet. Övriga tre är Stockholms hamnar, Mälarhamnar med Västerås och Köping och containerterminalen Hutchison Ports.
Mälarhamnars vd Carola Alzén vill få igång trafiken på Mälarpendeln redan till årsskiftet. Hon ser framför sig ett mindre containerfartyg med 5-6 avgångar i veckan mellan Norvik och Västerås.
– De transportvolymerna finns redan, det vet vi, säger hon.
– Vi vill också utvidga slingan så att fler kajer runt Mälaren kommer med.
Mälarpendeln kommer att använda konventionella fartyg för transporterna. Inte pråmfartyg, i alla fall inte till en början. Men Carola Alzén framhäver att pråmar, som ofta förknippas med inlandssjöfart, inte är ute ur bilden.
– Både Västerås och Norvik är allmänna hamnar och öppna för alla rederier. Nu har vi valt att inleda samarbete med ett rederi som visat stort intresse för detta och som använder konventionella fartyg, säger Carola Alzén.
Hon säger också att samarbetet med Sjöfartsverket och övriga myndigheter och politiker går väldigt bra och att det finns ett mycket stort intresse för inlandssjöfart.
Mats Udikas