Den öppna marknadens fraktpriser för containrar från Asien till Nordeuropa kördes i botten under första kvartalet.
464 dollar, alltså motsvarande cirka 3 800 kronor, kostade frakten för en 40-fotscontainer från Asien till Nordeuropa vid slutet av mars.
Det är det norska analysföretaget Xeneta som har sammanställt hur marknadens priser har rört sig under första kvartalet, och företagets bild återges av webbtidningen The Loadstar. Siffrorna avser genomsnittliga avistapriser, det vill säga dagsaktuella priser som inte är kontraktsbundna.
Jämfört med årsskiftet, då motsvarande snittpris var 2 062 dollar, var nedgången alltså 78 procent. I början av året var raterna dock tillfälligt höjda av aviserade riktprishöjningar från rederierna och av förväntningar om högre efterfrågan i samband med det kinesiska nyåret.
För priser i längre kontrakt var nedgången naturligt nog inte lika långtgående. De sjönk från i snitt 1 562 dollar per 40-fotscontainer under sista kvartalet 2015, till 1 124 dollar under det första kvartalet i år.
I en kommentar till The Loadstar noterar en brittisk speditörsrepresentant, Paul Ferguson vid John Good, att det vid många tillfällen är billigare att skicka en 40 fots high-cube-container från Shanghai till Felixstowe än att själv åka tåg från Manchester till London i högtrafik. För tillfället är det positivt för importörer, men på sikt är det ohållbart, framhåller han.
”Trenden att rederierna med kort varsel hoppar över turer eller hamnar ser ut att fortsätta eftersom de desperat letar efter sätt att minska sin överkapacitet”, säger Paul Ferguson till The Loadstar.