Digitala tjänster och andra framtidslösningar för transporter och logistik är ett hett område. Så hett att det förra veckan lockade 2200 deltagare, bland dem DHL:s koncernchef Frank Appel, till Frankfurtmässan för det nya tredagarsevenemanget Hypermotion.
Digital teknik men även andra framtidstekniker för exempelvis utsläppsfria fordon hörde till teknikområdena i fokus på den nya mässan, avsedd inte minst att förmedla kontakter mellan nya och etablerade spelare på logistikområdet. I och för sig fanns där ett stort antal högdjur från såväl näringslivet som politiken, proffs inom både transporter och innovationer. DHL-koncernens chef, Schenkers innovationschef och statssekreteraren från Tysklands kommunikationsdepartement.
Men till greppen för att göra tillställningen ”interaktiv”, och lyfta fram nya aktörer, hörde exempelvis pitchtävlingar för nya företag, och ett ”hackathon” — en programmeringstävling.
Till nyheterna som släpptes under dagarna hörde att Schmitz Cargobull presenterade en egen ”startup”. Under namnet Kubikx startar släptillverkaren en ny verksamhet specialiserad på digital styrning av fordonsflottor och logistikprocesser.