Därför har den svenska e-handelns omsättning börjat öka rejält.
Branschorganisationen Svensk Handel levererar positiva siffror för den svenska e-handeln. Enligt deras ”E-handelsindikator” uppgick e-handelns omsättning i september till 14,5 miljarder kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med samma månad förra året.
Dessutom överträffade den uppskattade omsättningen för tredje månaden i rad samtliga jämförelsetal för samma månader under perioden 2020–2024.
Även när man tittar på kvartalssiffrorna ser det positivt. Under det tredje kvartalet 2025 uppskattas omsättningen ha växt med 13 procent jämfört med samma period förra året. Enligt Svensk Handel är detta en tydlig vändpunkt efter årets två första kvartal, som båda visade negativ omsättningstillväxt.
– Efter en tuff start på året ser vi äntligen hur e-handeln får vind i seglen igen. Hushållens ekonomi har ljusnat något. Lägre räntor och dämpad inflation har gett bättre köpkraft och ökat framtidstron hos både konsumenter och handlare. Kombinationen av stärkt köpkraft och nyvunnet självförtroende hos kunderna har lett till en tydlig återhämtning för e-handeln under sensommaren och början av hösten, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en skriftlig kommentar.
Noterbart är att ökningen de senaste månaderna inte främst beror på att det är fler individer som e-handlar — denna nivå är oförändrad. Orsaken uppges framförallt vara att de som handlar på nätet i snitt nu spenderar mer per köp.