UPS, det största expressföretaget i världen, börjar bygga ett nordiskt nät av in- och utlämningsställen, för att serva e-handeln.
UPS, som kallar sina in- och utlämningsställen för ”Access Point”, säger sig ha 15 000 sådana över Europa och 9 000 i USA. Norden har varit en vit fläck, men i ljuset av den växande e-handeln vill företaget sprida sin närvaro även här. Det tycks inte minst handla om att utländska e-handlare som är kunder hos UPS lättare ska kunna sälja till även nordiska konsumenter.
– Om en webbshop använder tjänsten ”Ship to Access Point” är det lättare att handla från utlandet och hantera sina returer, säger UPS Nordens vd Chema Odriozola enligt företagets pressmeddelande.
20 befintliga ställen i Stockholm ska bli ytterligare 18 under juni, och etablering sker nu även i Göteborg och Västerås. Vid årsskiftet ska det finnas uppemot 400 UPS-märkta in- och utlämningsställen över Norden, enligt företaget.
För privatpersoner som ska ta emot UPS-paket i Sverige kan utvidgningen givetvis innebära väsentligt bättre service än idag. Men åtminstone i början blir det planerade ombudsnätet naturligtvis glest jämfört med dem som tillhandahålls av Postnord och DB Schenker, med 1600 ombud var bara i Sverige, respektive DHL som har 1 300 ombud i sitt svenska nät. DHL samarbetar över Norden med norska Bring och finska Posti. Inte minst är DHL:s svenska ombudsnät därigenom en viktig produkt i portföljen för Bring, som marknadsför sig mycket aktivt mot svenska e-handlare.
Alexander Kristofersson