Återhämtning drivs av kraftig ökning av e-handelsköp från kinesiska lågprisaktörer.
Branschorganisationen Svensk Handel har publicerat sina helårssiffror för den svenska e-handeln. Enligt rapporten ”E-handelsindikatorn” blev 2024 ett något starkare år för svenska e-handlare jämfört med 2023.
Omsättningen för den svenska e-handeln 2024 uppgår till 160 miljarder kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan.
— E-handelns återhämtning under 2024 är inte bara glädjande, utan också direkt nödvändig. 2023 blev för många företag ett nattsvart år, och siffrorna som vi nu publicerar visar på en positiv trend för branschen som helhet. Men än befinner sig många företag fortsatt i en återhämtningsfas efter en mycket tuff period, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
En betydande del av tillväxten i e-handeln drivs av en kraftig ökning av e-handelsköp från utländska e-handelsföretag. Omsättningen från dessa skattas till cirka 18 miljarder kronor, vilket är en ökning med över 50 procent jämfört med 2023. En förklaringsfaktor till utvecklingen är enligt Svensk Handel den ökade handeln från lågprisaktörer som kinesiska Temu och Shein.
– Det är viktigt att poängtera att inköp från utlandet per definition inte är något dåligt. Svensk Handel kommer alltid att stå upp för den fria marknaden. Men givetvis är den explosionsartade ökningen av inköp från giganter som Temu och Shein ett stort orosmoln för såväl stora som små e-handelsaktörer runt om i Sverige och Europa, kommenterar Per Ljungberg.