
Lastbilar som är långa, men inte särskilt tunga, ska tillåtas permanent på utpekade vägsträckor i Tyskland från 2017. Det har trafikministern Alexander Dobrindt flaggat för i möte med branschföreträdare.
Det är den maxlängden som förlängs med 6,5 meter, från 18,75 meter till 25,25. Det ska möjliggöra 54 pallar istället för 33 per lastbilsekipage. Maxvikten uppges däremot förbli 40 ton, vilket följaktligen sätter en gräns för godsets densitet. Uppgifterna återges av den tyska nyhetsbyrån DPA, efter ett framträdande av den kristdemokratiske tyske trafikministern inför medlemmar av logistikbranschförbundet BGL på fredagen den 18 november.
Frågan berör förstås Sverige, inte minst för att åkare effektivt vill kunna använda sina fordon både i Sverige och på kontinenten. I Sverige får lastbilsekipage vara 25,25 meter långa och ha bruttovikt på upp till 60 ton (och snart 74 ton på utvalda sträckor).
Långa bilar har rullat på prov i Tyskland i fem år, inom ramen för ett försök. Det är utvärderingen av det som regeringen nu anser har utfallit positivt, till den grad att försöksreglerna nu alltså permanentas. Det långsiktiga klartecknet väntas bana väg för väsentligt fler långa fordon, kanske mångfalt, än de 159 som deltagit i försöket. Det aktuella vägnätet omfattar närmare 1200 mil.
I Tyskland refererar medier allmänt till de längre fordonen som ”megalastbilar”, ibland ”monsterlastbilar”, och opinionsundersökningar visar att en stor majoritet av tyskarna är emot dem. De anses vara särskilt trafikfarliga, och tros konkurrera ut den miljövänligare tågtrafiken. Trots det har landets delstater successivt mjuknat, och nu i november beslutade Rheinland-Pfalz – som den fjortonde delstaten av landets sexton – att släppa in dem på sina vägar. Totalt förbud råder därmed bara i Berlin och Saarland.
DPA:s artikel återger stark kritik bland annat från järnvägsorganisationen Allianz pro Schienes ledare Dirk Flege.
– Idén att man med jättelastbilarna skulle spara koldioxid är ett hjärnspöke. Tusentals nya lastbilstransporter kommer att vända på kalkylen, säger han till nyhetsbyrån.