TX Logistik är tillbaka som tågdragare på svenska banor efter två år utan licens. Nu har företaget långt gångna planer på en ny, daglig, intermodal pendel mellan Göteborg och Eskilstuna.
– Vi bedömer att den kritiska massan finns där, säger vd Lars Winther Sørensen till Transportnytt.
– Det går så stora volymer med trailer på sträckan Göteborg–Stockholm, och det är en del av dem vi vill flytta över från vägen till järnvägen, säger Lars Winther Sørensen.
Han låter tryggt förvissad om att det skulle kunna finnas ett kundunderlag för ett tåg mellan Göteborg och Eskilstuna med 5–6 rundturer per vecka. Vissa operativa förutsättningar såsom tillgången till lok och förare ska däremot säkerställas innan han vill tala om beslutet som fattat. Men om det utfaller som han hoppas skulle trafik kunna komma igång redan om några månader.
Det var efter kritik kring säkerhetsarbetet som Transportstyrelsen hösten 2015 stoppade italienskägda TX Logistik från att självt köra tåg i Sverige. Men kunduppdragen på de gamla linjerna har löpt på under tiden, även om TX alltså har behövt underanlita externa järnvägsoperatörer för utförandet.
På sistone har det varit CFL för inrikestrafiken: Trelleborg–Malmö–Eskilstuna fem rundturer per vecka, och vidare till Årsta en gång i veckan, samt dragningen av Coops eget tåg mellan Malmö och Stockholm fem dagar per vecka. Och så har Hector Rail anlitats för delsträckan Göteborg–Padborg på den veckovisa rundturen till Verona.
Enligt vd Lars Winther Sørensen har kunderna till och med blivit fler under dessa år som TX alltså fått avgränsa sin roll till den som ”trafikorganisatör”. Men sedan nu i mitten av februari är företaget alltså fullt tillbaka i sin vanliga roll som tågdragare.
Svenska TX Logistik AB ägs ytterst av italienska staten, genom dess nationella järnvägsbolags godsdivision Polo Mercitalia. Underkoncernen TX Logistik, där det svenska bolaget ingår, är i sin tur baserad i Tyskland. Mycket stora europeiska investeringar planeras i verksamheten, bland annat ett stort antal egna lok.
– Sverige, med sina stora industrier, är viktigt i den strategin. Så det är viktigt för oss att nu också få en licens i Danmark, så att vi kan binda Sverige till Europa via Öresundsbron i ett komplett nät.
Alexander Kristofersson