Höjda banavgifter och hamnstrejk pressar den statliga järnvägsaktören.
Green Cargos underliggande lönsamhet är fortsatt otillräckligt — det skriver det statliga järnvägsbolagets vd Henrik Dahlin i bolagets senaste kvartalsrapport.
Han fortsätter:
”Även om rörelseresultatet är positivt och uppgick till 44 MSEK (–7) så är det tack vare miljökompensation om 50 MSEK och en realisationsvinst från försäljning av anläggningstillgångar på 90 MSEK. Nettoomsättningen minskade till 1 007 MSEK (1 123), och nytillkomna volymer är begränsade. De höjda banavgifterna har haft en negativ inverkan på efterfrågan, samtidigt som hamnstrejken under kvartalet har pressat både volymer och intäkter.”
Uttalandet stärks av att det så kallade organiska rörelseresultatet — där nämnda miljökompensation och reavinst är undantagna — uppgick till -6 (-59) MSEK.
Henrik Dahlin:
”Vi ser tydliga effekter av våra prioriterade åtgärder. Men vägen till finansiell hållbarhet kräver fortsatt fokus på nätverkseffektivitet, kostnadsstruktur och kommersiell utveckling. Det är det vi arbetar för – varje dag.”