Truckförsäljningen gjorde ett nytt rekord under 2016. Totalt såldes 8220 truckar under året. Det 38 stycken fler än under 2014 som var det förra rekordåret.
Truckåret 2016 inleddes med en ganska hög och jämn försäljning, men marknaden tod fart i årets sista kvartal vittnar flera av branschaktörerna om Både Jungheinrich och Toyota upplevde en kraftig ökning mot slutet av året:
– Det var lite trögt i början på året. Men sedan har vi haft en fantastisk avslutning under september till december och vi kunde visa den största försäljningen någonsin för helåret, säger försäljningsdirektör Patrik Arvidsson på Jungheinrich i en intervju i Transportnytt 1-2017 som nu kommit ut. Tidningen kan läsas i digital form eller beställas av vår prenumerationsavdelning.
Också Toyota ökade kraftigt mot slutet av året:
– Vi noterade rekordförsäljning under december månad. Försäljningen av motviktstruckar var det som stack ut mest, säger Henric Hasth, vd för försäljningsbolaget Toyota Material Handling Sweden.
Totalt ökade truckförsäljningen med 3 procent under året. Motviktstruckarna ökade med 3 procent till 2 196 truckar, varav 1 658 var eldrivna. Ökningen för lagertruckarna var 2 procent till 5 874 truckar. Plocktruckar var den kategori som ökade kraftigast, med 12 procent. Statistikuppgifterna kommer från branschorganisationen Maskinleverantörerna vars medlemmar står för omkring 90 av alla sålda truckar i landet.
Bland årets viktiga truckaffärer märks tre större ramavtal.
• Coop: Truckupphandling på nordisk nivå. Det svenska bolaget skrev avtal med Toyota Material Handling (huvudleverantör) och Jungheinrich.
• Ica: Förlängt ramavtal, omfattar ca 1200 truckar. Jungheinrich.
• Postnord: nytt ramavtal för hela koncernen, inga volymer angivna men i koncernen i Sverige finns omkring 2 000 truckar. Linde och Still.
Bland andra affärer märks Gränges stora upphandling av nio tunga truckar av märket Konecranes av Brubakken, Derome sågverks köp av 27 elektriska motviktstruckar från Jungheinrich och Harald Nyborgs köp av 40 staplare från Still. Pac-production i Örebro köpte en helt materialhanteringsystem med autotruckar, lagerautomat och smalgångstruckar från Jungheinrich.
En tendens bland årets truckaffärer är att fler truckar än tidigare levereras med litiumjonbatterier. Bland annat Jungheinrich rapporterar ett antal sådana affärer.