Det är bra att regeringen är lyhörd för åtgärder mot bristerna i infrastrukturen, men satsningen på järnvägens drift och underhåll är ändå ett antal miljarder kronor mindre än vad som hade krävts för att återställa full kapacitet, konstaterar Näringslivets transportråd.
Näringslivets transportråd, där 30 stora industri- och handelsföretag är med, välkomnade regeringens förslag om 20 nya miljarder till underhåll och drift av järnvägarna samt 35 miljarder kronor till helt nya snabbspår. Men samtidigt framhöll rådet, som ofta tidigare, vikten av att ny snabbspårsutbyggnad inte får ske på bekostnad av underhållet på befintliga linjer.
Det noterade också att de 20 miljarder kronor som sätts av för ökade drift- och underhållsåtgärder inte täcker behovet enligt Trafikverkets kapacitetsutredning. Trafikverket hade bedömt att 27 miljarder kronor behövs för att återställa systemet till den nivå det konstruerats för, utöver 11 miljarder kronor som väntades från interna effektiviseringar. I förhållande till den beräkningen saknas alltså fortfarande ett antal miljarder kronor, poängterar Näringslivets transportråd.
Transportrådet nämner också att det önskar sig vad det kallar en särskild marknadspott. Ur den skulle Trafikverket med kort varsel kunna ta resurser till lönsamma marknadsdrivna anpassningar av infrastrukturen exempelvis när näringslivet plötsligt lägger om flöden.
Om regeringens förslag kan du läsa i vår text ”20 nya miljarder till järnvägsunderhållet”.