Nu väller de eldrivna transportbilarna in. Mot slutet av året kommer Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Opel Combo, Toyota Proace City samt Renault Kangoo med sina eldrivna versioner. Olika namn, men tekniskt identiska bilar.
Kända sedan länge, men först nu med tekniska specifikationer. De eldrivna versionerna av PSA:s tre småbilar; Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Opel Combo, samt av PSA tillverkade Toyota City, har nu presenterats och samtliga väntas komma till Sverige under hösten. Förutom motorerna är alla fyra identiska med dagens diesel- och bensinversioner.
Bilarna kommer att tillverkas med både korta och långa karosser och även om man ännu är återhållsam med tekniska specifikationer har vi fått fram några fakta. Exempelvis att litiumjonbatteriet, placerat under golvet mellan fram- och bakaxlarna, är på 50 kWh och att elmotorns effekt är 100 kW/136 hk. I ett ekonomiläge är effekten 60 kW/ 81 hk.
Bilarna kommer att ha en 7,4 kW ombordladdare som standard. Med snabbladdare skall bilarna kunna laddas upp till 80 procent på en halv timme. Toppfarten anges till 130 km/tim. Räckvidden skall enligt WLTP-normen vara upp till 27,5 mil. Maxlasten anges som mest till 800 kilo och bilarna kommer att ha en släpvagnsvikt av 750 kilo.
Även nya Renault Kangoo Van presenteras som elbil till hösten.
Dessutom finns nu eldrivna Maxus EV80 med flak från Floby:
Autokaross i Floby har tagit fram ett nytt flak till chassit för den eldrivna kinesiska lätta lastbilen Maxus EV 80. Ett flak som är byggt för att klara det lättrostade nordiska klimatet. Flaket är utrustat med en säkerhetsframstam samt flexibla förankringspunkter för säker godstransport.
Liksom andra Flobyflak går flaket att kombinera med utrustningar som verktygslådor, verktygsskåp, utdragsreglar för baklämmen för transport av skrymmande gods, långgodsställning för extra lång last och kapell. Lastförmågan anges till över 1 000 kilo i standardutförande.
Christer Andersson
Redaktör för Transportbilsnytt och Transportbilstestet