Under en treårig testperiod ska taxibilar laddas trådlöst på utvalda laddningsstationer i Göteborg. Laddningen startar automatiskt när bilarna parkeras på avsedd plats.
Projektet med den trådlösa laddningstekniken ingår i initiativet Gothenburg Green City Zone, där områden i Göteborg används som levande testbäddar för utveckling av hållbar teknik.
I det aktuella projektet ingår ett flertal partners, däribland Volvo Cars, Vattenfall samt taxioperatören Cabonline.
Placeras i gatan
Bilarna utgörs av en liten flotta av den helelektriska Volvo XC40 Recharge, som alltså ska användas som taxibilar av Cabonline. Laddningsplattorna placeras i gatan och bilarna har modifierats av Volvo Cars för att kunna laddas trådlöst, vilket sker med hjälp av magnetfält.
Laddningen startar automatiskt när ett fordon som stödjer tekniken parkerar över en laddningsplatta, vilket gör att förarna kan ladda utan att behöva kliva ur bilen.
Laddningsstationen överför energin via laddningsplattan, och energin plockas upp av en mottagare i bilen. För de helelektriska XC40 Recharge-bilarna kommer laddningseffekten att vara över 40 kW, vilket uppges göra att laddningen går cirka fyra gånger snabbare än med en kabelansluten 11 kW växelströmsladdare, och nästa lika snabbt som med en 50 kW likströmsbaserad laddare.
”Potentiell bredare lansering”
Totalt kommer Volvobilarna att köras mer än 12 timmar om dagen och komma upp i en körsträcka på 10 000 mil om året.
– Gothenburg Green City Zone gör att vi kan testa spännande ny teknik i verklig miljö och utvärdera den över tid för en potentiell framtida bredare lansering. Att testa ny laddningsteknik tillsammans med utvalda partners är ett bra sätt att utvärdera alternativa laddningsalternativ för våra framtida bilar, säger Mats Moberg, R&D-chef på Volvo Cars, i ett pressmeddelande.
I projektet ingår även det kommunala energibolaget Göteborg Energi samt Business Region Göteborg, en kommunal ekonomisk utvecklingsbyrå som ägs av Göteborgs stad.