Toyota Material Handling gör fälttester med litiumjonbatterier i två stora europeiska distributionscentraler. Det är hos Ahold i Nederländerna och Sainsbury i Storbritannien. Batterierna används i låglyftande lagertruckar och Toyota planerar att lansera litium-jontekniken under våren 2013.
Toyota uppger att fördelen med litiumjonbatterier att de ger en effektivare lagring och tillförsel av energi än traditionella bly-syrabatterier.
Enligt pressmeddelandet från Toyota är avsikten att ladda batterierna under korta arbetspauser och därmed öka produktiviteten avsevärt. Ett traditionellt bly-syrabatteri behöver 6-12 timmar för att laddas. Det kräver antingen batteribyte om trucken går i flerskift, eller att trucken står stilla när det laddas.
Truckmodeller med litiumjon-batterier har tidigare lanserats på marknaden av trucktillverkare som Linde, Still och Jungheinrich. Det har varit i mindre truckar, främst avsedda för att följa med och lasta och lossa lastbilar.
Toyota understryker att man också arbetar med andra energilösningar som hybridteknik och bränsleceller. Produktansvarig för programmet av litiumjon-truckar på Toyota Material Handling Europe i Mjölby är Johan Rosén. Produktprogrammet ska lanseras första halvan av 2013.