Toyota BT i Mjölby inlett serietillverkning av eltruckar med litiumjonbatterier. Det är tre versioner av låglyftaren Levio och en version av plocktrucken Optio som Toyota nu marknadsför, alla med kapacitet på 2 ton och högre. Batteritekniken kommer från tyska Hoppeke.
En viktig fördel med litiumjontekniken är att laddningenär snabbare och enklare, jämfört med blysyrabatterier. Det betyder bland annat att trucken kan användas i flera skift utan batteribyte.
Litiumjontekniken passar bra för så kallad pausladdning. Batteriet kan fulladdas på en timme och är också energieffektivare. Blysyrabatterier kan däremot behöva åtta timmar för en laddning. Separata laddrum för batterier krävs inte heller, eftersom ingen vätgas bildas vid laddningen.
– Vi har testat tekniken under lång tid och anser att den nu är mogen för att komma ut på marknaden, säger Lotta Johansson, produktchef för lagertruckar hos Toyotas svenska försäljningsbolag.
– Vi lanserar tekniken först i fyra låglyftande truckar. Med tiden kommer fler modeller.
Modellerna som nu blir tillgängliga med litiumjondrift är låglyftarna Levio LWE 200, LPE 200 och LPE 240, samt plocktrucken Optio OSE 250. De har kapacitet på 2000 – 2400 kg
Tyska batteritillverkaren Hoppeke har levererat litiumjonbatterier och laddteknik till Toyota. Batterierna har kapacitet på mellan 100 Ah och 300 Ah. Lotta Johansson konstaterar att litiumjonbatterier och laddningssystem till dem finns från flera företag och att Toyota ganska säkert kommer att utnyttja flera leverantörer.
I länder som i Storbritannien, Holland och Finland har det skett fältförsök med Toyotas litiumjon-truckar. Men än har inga affärer offentliggjorts.
Det som talar emot tekniken är priset. Lotta Johansson menar att batteripriset ligger 5-7 gånger högre jämfört med ett motsvarande blysyralösning. Då tar man tar hänsyn till att för samma tillämpning kan man använda ett litiumjonbatteri med lägre kapacitet räknat i Ah, än om ett blysyrabatteri använts i samma tillämpning.
Toyota BT:s truckmodeller för litiumjon är i stort sett identiska med sina motsvarigheter med blysyra. Men truckarna skiljer ut sig från BT:s övriga sortiment genom sin ljusblå färg, som kommer att användas under en övergångsperiod. Dessutom finns en extra vikt i batterifacket för att kompensera för att litiumjonbatterierna är lättare.
Såväl Linde, Still som Jungheinrich har sedan flera år var sin truck med litiumjonbatterier. De är dock mindre maskiner, främst avsedda att följa med på lastbilar. Jungheinrichs låglyftare EJE112i, som är störst av de tre, är en 1-tons truck med batterikapacitet på 40 Ah.