Därför är det större risk att dö i vägtrafikolyckor i vissa län i landet.
En ny rapport från Riksförbundet M Sverige visar att det är stora regionala skillnader när det gäller risken att dö i vägtrafikolyckor.
Enligt rapporten har storstadslänen och övriga län i Svea- och Götaland låga dödstal i förhållande till befolkningsmängden, medan de så kallade skogslänen utmärker sig med betydligt högre relativa dödstal.
En viktig förklaring till detta är ojämlikheten i vägkvalitet, där man i rapporten formulerar det som att det är ”en närmast systematiskt orättvis behandling av Sveriges bilister och vägsäkerheten, beroende på var i landet man bor och verkar”.
– Ett sämre vägnät innebär högre risk att omkomma i trafiken. Andra bidragande förklaringar är regionala skillnader i befolkningstäthet, kollektivtrafikutbud och polistäthet. Så vida inte dessa skillnader utjämnas, framstår förbättrad vägkvalitet i länen med högre olycksfrekvens som än viktigare att skapa, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, i en skriftlig kommentar.
En annan förklaring är att många olyckor sker på de mindre landsvägar med hastighetsgränser mellan 70 och 90 km/tim som är vanliga i skogslänen. Många sådana vägar är dåligt underhållna, felaktigt utförda och saknar mittseparering.